خدمات ارسال کالا، برای کسبوکارهای آنلاین از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به تاثیر ارسال بر رضایت مشتری و اعتبار برند باید از پلتفرمها و روشهای متناسب با خدمات خود استفاده کرد. فرآیند ارسال از درب منزل تا درب مشتری نیازمند پیگیریهای مداوم و دقت بالایی است. فروشندگان و صاحبین کسبوکار تا زمان تحویل بسته باید وضعیت آن را بررسی کرده و به اطلاع مشتریان برسانند. با روی کار آمدن روشها و پلتفرمهای هوشمند از دشواریهای ارسال کالا کاسته شده است.
نحوه ارسال کالا و مراحل آن
در دنیای امروزه که خرید و فروشهای اینترنتی به میزان قابل توجهی گسترش یافته، استفاده از خدمات ارسال کالا ضروری است. بسیاری از شرکتهای حملونقل خصوصی، دولتی، پیکهای موتوری و … حمل کالا و ارسال آن به مقصد را برعهده میگیرند. ارسال کالا میتواند به داخل یا خارج از کشور انجام شود. بیشترین آمار ارسال کالا مربوط به حملونقل بسته درون شهری است.
ارسال کالا با عنوانها و ویژگیهای مختلفی صورت میگیرد. ارسال در داخل کشور با کامیون، وانت، پیکهای موتوری و خودروها انجام میشود. در صورتی که ارسال بینالمللی از طریق حملونقل هوایی و دریایی هم ممکن است. فرستنده باتوجه به نوع کالا، فاصله مبدأ تا مقصد، زمان تحویل، بودجه ارسال، فوریت، امکان ردیابی و … یکی از این روشها را انتخاب میکند.
انتخاب پلتفرم ارسال کالا
ارسال کالا و لجستیک یکی از چالشهای کسبوکارهای آنلاین است. به همین دلیل پلتفرمهای هوشمند و آنلاین خوبی روی کار آمده که از پیچیدگیهای ارسال کالا کم کرده و تحویل مرسولات را به خوبی انجام میدهد. پلتفرمهای خارجی چون آمازون با قابلیتهای مختلفی که در اختیار کاربران خود قرار دادهاند، بسیاری از چالشها و مشکلات حمل کالا را برطرف کردهاند. در کشور ما نیز پلتفرمهای این چنینی مانند زیبوم کم نیستند.
برای انتخاب این پلتفرمها باید به ویژگیها و خدمات آنها دقت کرد. سیستمهای ردیابی و پیگیری، میزان رضایت سایر کاربران از خدمات، هزینه ارسال، تنوع خدمات و قابلیتها و … از ویژگیهای مهمی است که در هنگام انتخاب پلتفرم ارسال باید مد نظر داشت. زیرا این ویژگیهاست که کیفیت خدمات حمل بستهها به دست مشتری را تعیین کرده و به فروشگاه اعتبار میبخشد.
ثبت سفارش و آمادهسازی کالا
کاربران ابتدا باید مشحصات کالا و ارسال را در دست داشته و بر این اساس ثبت سفارش کنند. برای تعیین روش و ثبت سفارش ارسال میتوان از طریق سایتها، اپلیکیشنها یا حتی تماس تلفنی اقدام کرد. پلتفرمهای ارسال کالا گزینههای متفاوتی را برای راحتی هر چه بیشتر مشتریان طراحی و تدوین کردهاند. ارسال عادی، ارسال سریع، ارسال گروهی ( در زیبوم) و … روشهای ارسال را بیان میکنند.
کالا باید بر اساس قواعد و اصول استاندارد بستهبندی شده و به دست حاملان مرسولات برسد. عدم بستهبندی مناسب به کالا آسیب رسانده و اعتبار مجموعه را تحت تاثیر قرار میدهد. در نهایت در ساعت و زمان مقرر شده سرویس ارسال به درب فروشگاه یا منزل مراجعه کرده تا بسته را تحویل گرفته و به مقصد برساند. البته در ارسال کالا توسط پست و خدمات دولتی این مراحل متفاوت بوده و صاحب بسته باید مرسوله را به شرکت پستی با طی کردن مراحل اداری تحویل دهد.
ارسال کالا به مشتری
در مرحله بعدی، باتوجه به نوع ارسال، مشخصات مرسولات اعم از نوع کالا، آدرس، روش ارسال، مقصد، گیرنده و زمان تحویل تعیین شده و طبق آن، مرسولات دستهبندی میشوند. برای جلوگیری از هرگونه اختلال در مراحل تحویل بسته، از طریق پیامک، تماس، ایمیل یا نوتیفکیشن اپلیکیشن وضعیت ارسال کالا به مشتری و فروشنده اطلاع داده میشود. در نهایت بستهها با توجه به مشخصات، بین حاملان توزیع میشوند.
پیگیری وضعیت ارسال کالا
یکی از مهمترین چالشهای ارسال کالا و حمل مرسولات، عدم وجود اطلاعات دقیق از وضعیت مرسولات است. در پلتفرمهای آنلاین از روشهای نوینتر و هوشمندانهتری برای اطلاع از وضعیت بسته استفاده میشود. در خدمات دولتی ارسال و پست، معمولا با استفاده از شماره پیگیری وضعیت ارسال کالا مشخص میشود.
گم شدن کالا، تاخیر در ارسال، مشکلات مربوط به پیک موتوری و … منجر به تاخیر در زمان تحویل بسته میشود. در پلتفرمهای لجستیکی با استفاده از اپلیکیشنها و سیستم یکپارچه مشتریان میتوانند وضعیت ارسال کالا را بررسی کرده و مرسولات خود را در کمترین زمان ممکن و با سادهترین روش ردیابی کنند.
تحویل کالا به مشتری
در ابتدای سفر کالا، برای کاربران پیامکی حاوی وضعیت ارسال و زمان تقریبی تحویل فرستاده میشود. در این پیامک کد تاییدیه به مشتریان ارائه شده تا به سادگی بسته را تحویل بگیرند. این کد تنها برای گیرنده ارسال شده و با به کارگیری این روش، آمار عدم تحویل صحیح یا مرجوع کالا به حداقل رسیده است.همچنین کاربران با دریافت این پیامک از زمان و تاریخ تحویل مطلع شده و در زمان مشخص در آدرس گیرنده حاضر میشوند.
نکات مهم برای بهبود تجربه ارسال کالا
- برای این که تجربه یک ارسال ساده و بدون دردسر باید روش مناسب را انتخاب کرد.
- در هنگام جابهجایی امکان آسیبدیدگی کالا وجود دارد، به همین خاطر بستهبندی ایمن و حرفهای اهمیت دارد.
- اطلاعات و مشخصات کالا برای حفظ امنیت مرسوله و حامل باید به طور کامل و شفاف مشخص شود.
- به کد تاییدیه، پیامک یا تماس اطلاع وضعیت کالا باید توجه داشت.
- باتوجه به نیاز ارسال خود، از گزینهها و قابلیتهای بیشتر میتوان کمک گرفت.
- پلتفرمهای هوشمندی چون زیبوم از بهینهسازی مسیر برای بهبود تجربه مشتری و تحویل سریع و به موقع کمک میگیرند.
- پشتیبانی و خدمات جانبی از مهمترین ویژگیهای ارائهدهنده سرویس حملونقل است.
- برای ضمانت سلامت کالا یا جلوگیری از خسارتهای زیانبار، بهتر است مرسولات را بیمه کرد.
- هزینههای مشتری با استفاده از قابلیتهای مختلف مانند بهینهسازی مسیر و ارسال گروهی به شدت کاهش مییابد.
- از فناوریهای روز دنیا برای مدیریت ارسال کالا و کاهش خطا استفاده میشود.
چالشهای ارسال کالا
در ارسال کالا و حملونقل مرسولات، در اثر بیتوجهی یا عدم آگاهی طرفین، امکان بروز خطا در روند ارسال، ممکن است. البته این خطاها و اشتباهات در زمانهای گذشته که فرآیند ارسال به صورت دستی و غیراتوماتیک انجام میشد، بیشتر بروز مییابد؛ با این وجود هنوز چالشها و موانع بر سر راه لجستیک است. اولین چالش، عدم بستهبندی درست و آسیبدیدن کالاست. بستهبندی نامناسب منجر به شکستن، خراش، نفوذ رطوبت یا سایر آسیبها میشود.
بیتوجهی در ارسال اطلاعات غیرصحیح ارسال، مسیر تحویل را تغییر داده و ارسال کالا را با تاخیر و دیرکرد مواجه میکند. عدم امکان ردیابی و دشواری اطلاع از وضعیت ارسال کالا یکی دیگر از چالشهای مهم ارسال کالاست. مدیریت نامناسب ارسال کالا و بازگشت آن باعث افزایش هزینهها و پیچیدگی فرآیند لجستیک میشود. عدم هماهنگی میان فروشنده، پلتفرم و شرکت حملونقل هم میتواند دردسرساز باشد.
هزینههای ارسال مرسولات
عوامل متعددی در تعیین هزینههای پستی و ارسال کالا نقش ایفا میکنند. وزن و حجم کالا، مقصد و مسافت، نوع روش، نوع کالا، بیمه، تعداد و حجم سفارشات، خدمات اضافی و سایر امکانات از جمله عواملی است که در تعیین هزینههای ارسال موثر است. متاسفانه باتوجه به این عوامل، هزینههای ارسال کالا در کشور ما ناپایدار و پرهزینه است و مشکلاتی را برای فروشندگان و مشتریان ایجاد میکند.
در پلتفرمهای آنلاین حملونقل مانند زیبوم با اقداماتی نظیر سرویسهای جمعآوری و ارسال گروهی، روش ارسال عادی، بهینهسازی مسیرها، خودکارسازی فرآیند ثبت سفارش و ثابت نگهداشتن هزینه ارسال، قیمت هر سرویس مناسبتر خواهد بود.
جمعبندی
ارسال کالا پیچیدگیهایی دارد که با استفاده از خودکارسازی و ایجاد پنل ویژه برای کاربران قابل کنترل است. مشتریان با استفاده از روشهای مختلف ارسال کالا میتوانند در مرسولات خود را با کمترین ریسک و هزینه به مقصد برسانند. ارسال از درب منزل تا درب مشتری فرآیند مشخصی دارد. با به کارگیری نکات تکمیلی بیان شده در این مقاله و چالشهای ارسال، تجربه کاربری فرستندگان و فروشندگان بهبود مییابد. قدردان همراهی شما عزیزان هستیم. نظرات خود را درباره چالشهای لجستیکی با ما به اشتراک بگذارید.