Zboom

چگونه یک بسته را پست کنیم؟

چگونه یک بسته را پست کنیم؟

مشاغل مختلفی در طول روز به لجستیک و خدمات ارسال کالا نیاز پیدا می‌کنند. انتخاب افراد در روش و نوع ارسال با یک دیگر متفاوت است. برخی، برای ارسال مرسولات خود از خدمات حمل‌ونقل شرکتی و خصوصی استفاده کرده و برخی دیگر مرسولات خود را از طریق پست به مقصد می‌رسانند. آشنایی با روش پست بسته یکی از موارد مهمی است که باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی فروشندگان یا فرستنده می‌شود. پست کردن یک بسته شاید در گفتار کار ساده‌ای باشد، اما در عمل نکاتی دارد که اگر رعایت نشود، ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

چه کسب‌وکارهایی باید نحوه پست بسته را بدانند؟

عده کثیری از افراد یک جامعه با روش‌های خرید اینترنتی آشنایی داشته و خرید آنلاین را جایگزین ساعت‌ها جستجو در بازار کرده‌اند. به همین خاطر خدمات ارسال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کسب‌وکارهای امروزی است. فروشگاه‌های اینترنتی که محصولات فیزیکی می‌فروشند، باید نحوه درست ارسال یک بسته از طریق پست را دانسته تا تجربه خرید امن و سریع را برای مشتریان ایجاد کنند.

فروشندگان و غرفه‌های مختلف در سایت‌های بزرگ خرید و فروش باید نحوه پست بسته را بدانند. کسب‌وکارهای خانگی که لوازم هنری و شکننده دارند، نکات مهم درباره بسته‌بندی و پست را باید فراگرفته و بر اساس آن رفتار کنند. شرکت‌های خدماتی که نیازمند ارسال دائمی نامه و اسناد مهم هستند، باید به قواعد و اصول بسته آشنایی داشته تا از بروز خطاها و اشتباهات جلوگیری کنند.

برخی از افراد در پلتفرم‌های مختلف، خرید و فروش کالاهای دست دوم و کهنه را انجام می‌دهند. آشنایی با نحوه اصولی پست بسته‌ها به این کسب‌وکارها رونق می‌بخشد. همچنین شرکت‌ها و فروشندگانی هستند که کالاهای گران قیمت و باارزشی را می‌فروشند و برای اطمینان بیشتر از خدمات ارسال شرکت دولتی پست ایران استفاده می‌کنند. دانستن روش‌های پست بسته برای کلیه افراد ضرورت دارد.

چرا نحوه پست مرسولات اهمیت دارد؟

همان طور که گفته شد، دانستن قواعد و روش صحیح ارسال مرسولات، به دلیل بهبود تجربه مشتریان و کاربران اهمیت دارد. افراد می‌توانند با استفاده از خدمات پست، بسته‌های خود را به هر نقطه از کشور ارسال کنند. آشنایی با شیوه درست پست مرسولات، از آسیب دیدن یا گم شدن بسته در حین ارسال جلوگیری می‌کند. همچنین شرکت پست یکی از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک است که اعتماد و اعتبار زیادی در بین مردم داشته و برای ارسال هر نوع مرسوله‌ای مناسب است.

ارسال اشتباه یا وارد کردن اطلاعات ناقص باعث برگشت بسته و هزینه‌های برگشت و خسارت می‌شود. با آگاهی از نحوه پست مرسوله می‌توان از هزینه‌های اضافی و پوچ جلوگیری کرد. کسب‌وکارها یا فروشندگانی که از خدمات ارسال پست استفاده می‌کنند، اعتبار بیشتر و بهتری در بین مشتریان داشته و می‌توانند برند خود را تقویت و بهبود دهند.

در صورتی که بر اساس قوانین و ضوابط اداره پست، مرسولات ارسال شوند، هیچ مشکلی در روند ارسال و تحویل ایجاد نمی‌شود. افرادی که با فرآیند پست آشنایی دارند، در زمان کمتری بسته‌ها را به شکل مناسب‌تری آماده کرده و ارسال می‌کنند. در واقع با به‌کارگیری روش و اصول پست مرسولات، می‌توان در زمان، هزینه‌ها و انرژی صرفه ایجاد کرده و حمل‌ونقل را در مقیاس مختلف تسهیل کرد.

مراحل پست بسته‌ها

پست کردن بسته‌ها در نقطه‌ای از کشور به یک شکل انجام می‌شود، تنها تفاوت آن‌ها رعایت استانداردها، میزان هزینه و زمان صرف شده است. افراد برای پست یک بسته باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنند:

آماده‌سازی محتویات بسته

شرکت پست ایران برای بهبود کیفیت خدمات حمل‌ونقل، استانداردهایی را برای بسته‌بندی مرسولات درنظر گرفته است. فرستنده باید در زمان بسته‌بندی به نوع، وزن، ابعاد و اشکال کالا توجه داشته و طبق آن از جعبه و نگهدارنده‌های مختلف استفاده کند تا مرسوله در طی ارسال آسیب نبیند. استانداردهای بسته‌بندی شامل ابعاد و سایز جعبه، استفاده از محافظ‌ها و بایدها و نبایدهای بسته‌بندی برای هر محصول است.

درج اطلاعات

برای جلوگیری از گم شدن یا تحویل در آدرس اشتباه، باید اطلاعات فرستند و گیرنده به طور دقیق و شفاف بر روی بسته درج شود. شماره تماس، کد پستی و آدرس دقیق امکان بروز خطا در هنگام تحویل را به حداقل رسانده و تجربیات مشتریان پستی را بهبود می‌بخشد.

تحویل به اداره پست

در تمامی استان‌ها و شهرها، اداره پست دارای مراکز ارائه‌دهنده خدمات است. اشخاص باید فرمی را طبق مشخصات مرسوله خود پر کرده و مجدد کلیه اطلاعات را به اداره پست انتقال دهد. سپس با پرداخت هزینه‌های مربوطه بسته را به مقصد مورد نظر بفرستد. برای افرادی که توانایی حضور در شعب پست را ندارند، امکان استفاده از اپلیکیشن‌های پستی یا حتی شرکت‌های پست خصوصی امکان‌پذیر است.

انتخاب نوع ارسال

اداره پست به منظور رفاه کاربران خود، خدمات ارسال را تنوع بخشیده است. افرادی که به دنبال پست اقتصادی و قابل رهگیری هستند، می‌توانند از پست سفارشی استفاده کنند. کسانی که می‌خواهند مرسولات در بازه زمانی 1 تا 3 روزه به مقد برسد، باید از خدمات پست پیشتاز استفاده کنند. همچنین پست ویژه تنها در برخی از شهرهای خاص واجد شرایط انجام می‌شود. افرادی که می‌خواهند بسته یا بسته‌هایی را به خارج از کشور ارسال کنند، باید از خدمات پست بین‌المللی بهره بگیرند.

دریافت رسید و کد رهگیری

شخص حقوقی یا حقیق با پرداخت هزینه‌های پستی یک رسید دریافت می‌کند. در هر رسید، یک کد رهگیری درج شده که با استفاده از آن، وضعیت مرسولات قابل استعلام است. این کار را می‌توان به صورت تلفنی یا حتی با مراجعه به اپلیکیشن مربوطه اداره پست، انجام داد.

پیگیری وضعیت مرسوله

در زمان ارسال و تحویل برای تحویل گیرنده پیامکی ارسال می‌شود تا در محل تحویل حاضر شود. با وارد کردن کد رهگیری در سایت یا اپلیکیشن پستی می‌توان از وضعیت بسته مطلع شد. در صورت هرگونه تاخیر یا ایراد در فرآیند ارسال، می‌توان از طریق همان کد شکایت خود را ثبت کرد.

نکات مهم برای پست بهتر بسته

  • برای جلوگیری از آسیب به کالا یا شی، از بسته‌بندی محکم و پستی استاندارد استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید کالای شکننده یا حساسی را پست کنید، از ضربه‌گیرها و محافظ‌ها کمک بگیرید.
  • درب جعبه پستی را با چسب‌های محکم ببندید.
  • آدرس، شماره تماس، کد رهگیری و کد پستی گیرنده را به صورت خوانا و شفاف بر جعبه درج کنید.
  • درج اطلاعات فرستنده کمک‌ می‌کند تا در صورت گم شدن یا عدم دریافت گیرنده، بسته ارجاع داده شود.
  • نوع ارسال را بر اساس زمان، اهمیت و هزینه انتخاب کنید.
  • برای کالاهای گران و ارزشمند، بیمه یکی از موارد ضروری است که در صورت بروز حادثه، خسارت آن جبران شود.
  • کد رهگیری را تا زمان تحویل و تایید آن نگهداری کنید.
  • طبق قوانین پستی عمل کرده و اقلام ممنوعه را ارسال نکنید. (اقلام ممنوعه: مواد شیمیایی، داروهای غیرمجاز، مواد منفجره، باتری لیتیومی و …)
  • ابعاد و وزن بسته را بررسی کرده و بسته‌بندی بزرگ و غیرضروری انجام ندهید.
  • اگر صاحب فروشگاه یا کسب و کار هستید، بسته‌ها را دسته‌بندی کرده و از نرم‌افزارهای چاپ لیبل استفاده کنید.

جمع‌بندی

آشنایی با مراحل و قواعد پست بسته کمک می‌کند که فرستنده، در مدت کوتاهی با علم بر قوانین، یک محصول یا کالا را بسته‌بندی کرده و آن را به اداره پست برای تحویل به مشتری ارجاع دهد. آشنایی با نکات مهم پست مرسولات می‌تواند از آسیب به محتویات جعبه، هدر رفت زمان و هزینه، نارضایتی مشتری و سایر مشکلات جلوگیری کند. اداره پست یکی از قابل اعتمادترین ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقل کالا در ایران است. با رعایت مراحل بالا می‌توانید بسته خود را بدون هیچ چالش و ایرادی به گیرنده ارسال کنید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا