بسیاری از افراد و کسبوکارها به لجستیک و حملونقل وابسته هستند و سرعت و امنیت از جمله مهمترین معیارهای آنهاست. یکی از گزینههای ارسال برای تمامی کاربران، پست پیشتاز است. این پست سرعت بالایی داشته و فرستنده از تحویل اطمینان بیشتری دارد. در روش پست پیشتاز، کاربران میتوانند از طریق پیگیری مرسوله پستی پیشتاز با کد رهگیری، از وضعیت بسته خود مطلع شوند. برای اطلاع از وضعیت بسته کافیست با کد رهگیری و نحوه پیگیری آن آشنایی داشت. در ادامه، بیشتر به مبحث پیگیری مرسولات میپردازیم.
کد رهگیری چیست؟
کد رهگیری، همان طور که از نامش پیداست، شمارهای برای پیگیری یک فایل، بسته یا … است. در واقع با استفاده از شمارهگزاری، سفارشات به درستی مدیریت میشود. کد رهگیری مرسولات پستی شامل یک کد یکتا است که به هر مرسوله یا بستهای تعلق گرفته تا بتوان در هر زمان و مرحله از پست، وضعیت آن را بررسی کرد. برای مرسولات پستی، کد رهگیری نقش یک شناسه را ایفا میکند.
برای جلوگیری از بروز هرگونه خطا و ایراد در پیگیری مرسولات، هر بسته یک کد مخصوص خود را دارد. به عبارت دیگر کد رهگیری، یگانه بوده و تنها به یک مرسوله اختصاص دارد. این کد باعث آسودگی خاطر کاربران در صورت مفقود یا تاخیر داشتن مرسوله است. با بهرهگیری از این کد میتوان بدون هیچ مشکلی، وضعیت بسته را پیگیری کرده و از تحویل آن به گیرنده اطمینان یافت.
چه مرسولاتی را میتوان از طریق پست پیشتاز ارسال کرد؟
معمولاً از پست پیشتاز برای آن دسته از مرسولاتی اقدام میشود که باید فوراً به دست گیرنده رسیده و سریع و ایمن هستند. بسیاری از نامههای اداری و شخصی که محرمانه بوده و باید به صورت کتبی به دست گیرنده برسد، از طریق پست پیشتاز ارسال میشوند. این نامهها میتواند شامل اسناد مهم، دعوتنامهها، کارت پستال، کارت هدیه، نامههای رسمی و … باشد.
برخی از مرسولات که ابعاد و وزن مناسب دارند، از طریق پست پیشتاز با سرعت بیشتری به مقصد فرستاده میشوند. البته تنها کالاها و اقلام مجاز قابلیت پست و ارسال را دارند. اسناد مالی و رسیدهایی که باید تحت پیگیری قرار گرفته و صحت سنجی شوند، به کمک پست پیشتاز ارسال شده و فرستند و گیرنده از حفظ اطلاعات و مشخصات مرسوله اطمینان خاطر دارند.
روشهای پیگیری مرسوله پستی پیشتاز
برای پیگیری وضعیت مرسولات از طریق کد پستی میتوان به دو شیوه حضوری و غیرحضوری اقدام کرد. کاربران در ابتدا سعی دارند با استفاده از روشهای غیرحضوری وضعیت بسته را بررسی کنند. پیگیری مرسولات به صورت تلفنی و اینترنتی ممکن است.
- پیگیری از طریق تماس: افرادی که میخواهند از وضعیت کالا در هر زمان یا مکان مطلع شوند با شماه 1548 شرکت پست ایران تماس گرفته و با ارائه کد رهگیری، وضعیت بسته به کاربران اطلاع داده میشود.
- روش پیامکی: در روش پیگیری پیامکی، کد رهگیری خود را به شماره پیامک شرکت پست ایران ارسال کرده و موقعیت بسته را بررسی کنید.
- پیگیری اینترنتی: یکی از روشهای متداول و پرطرفدار، پیگیری اینترنتی است. کاربران میتوانند به آدرس اینترنتی شرکت پست ایران مراجعه کرده و در بخش پیگیری مرسولات با وارد کردن کد پیگیری، از زمان تحویل، موقعیت کنونی، مبدا و مقصد کسب اطلاعات کنند. همچنین اپلیکیشنهای پستی مخصوص که دارای خدمات پیگیری و پستی هستند، میتوانند موقعیت و وضعیت مرسولات را به کاربران نمایش دهند.
- پیگیری حضوری: در اکثر مواقع، پس از عدم دریافت جواب منطقی و درست از سمت شرکت پست، کاربران به اجبار به صورت حضوری برای اطلاع از وضعیت مرسولات خود به اداره پست مراجعه میکنند. با ارائه کد رهگیری و پیگیری آن از اداره پست محل زندگی خود، میتوانید به اطلاعات دقیقی از بسته دست یابید.
مشکلات پیگیری کد رهگیری مرسوله
- کد رهگیری در سامانه شناسایی نشده: این مشکل به دلیل عدم وارد کردن کد صحیح در سیستم یا تاخیر در ثبت اطلاعات رخ میدهد. در روزهای تعطیل و پایان ساعات اداری این مشکل میتواند چالشبرانگیز باشد.
- توقف طولانی مدت در یک موقعیت: گاهی اوقات با ردیابی و پیگیری چندباره مرسوله، یک موقعیت برای مدت زمان زیادی نشان داده میشود. این مشکل از تاخیر در حملونقل، نقص فنی، شرایط آبوهوایی، تعطیلات، سیستم مختل، ایرادات در توزیع یا … به وجود میآید. بهتر است برای پیگیری حضوری به اداره پست مراجعه کنید.
- عدم بهروزرسانی اطلاعات: گاهی به دلیل اختلالات مختلف اعم از تاخیر در اسکن اطلاعات و بهروزرسانی وضعیت مرسوله، کاربران نمیتوانند به اطلاعات دقیقی از بستهشان دست یابند.
- تحویل اشتباهی: ثبت اطلاعات غلط مرسوله، باعث گمراه شدن مسیر ارسال میشود. خوانده نشدن آدرس: ثبت کد اشتباه، اشتباه پستچی و … باعث تاخیر در روند حملونقل و عدم ردیابی میشود.
- ارجاع بسته بدون اطلاع گیرنده: بنابر دلایلی چون آدرس اشتباه یا ناقص، عدم حضور گیرنده یا نپرداختن هزینه پستی، مرسوله به اداره پست ارجاع داده میشود. البته این مشکل به دلیل ناآگاهی یا سهلانگاری گیرنده و فرستنده رخ میدهد.
مزایای کد رهگیری مرسولات
با ارائه و استعلام کد رهگیری، امکان اطلاع از وضعیت بستهها به صورت لحظهای و آنلاین فراهم است. در اپلیکیشنهای آنلاین، تماس تلفنی و مراجعه حضوری کلیه اطلاعات مربوط به ارسال به گیرنده یا فرستنده ارجاع داده میشود. این کار باعث شفافیت در ارائه خدمات و جلب اعتماد کاربران اداره پست میشود. همچنین کد رهگیری برای خرید و فروشهای اینترنتی از وقوع کلاهبرداریها جلوگیری میکند.
اختصاص کد رهگیری به بسته از گم شدن یا اشتباهات رایج در تحویل جلوگیری کرده و کیفیت خدمات پستی را افزایش میدهد. از طرفی مدیریت سفارشات و مرسولات پستی با استفاده از این کد یکتا بسیار آسانتر خواهد بود. در صورت هر آسیب و حادثهای برای مرسولات، کاربران میتوانند از طریق کد رهگیری شکایات خود را ثبت کنند. کد رهگیری به عنوان یک مدرک رسمی ثبت شده در پیگیریهای حقوقی کاربرد دارد.
یکی دیگر از مزایای کد رهگیری برای مرسولات پست پیشتاز، اطلاعرسانی خودکار به واسطه پیامک یا تماس تلفنی است. ثبت اطلاعات مرسولات در سامانه پستی، یک سند یا رسید برای تحویل یا ارسال کالاهاست. شرکتها و فروشندگان با استفاده از این کد میتوانند ارسال کالا یا تحویل آن را اثبات کنند. با کد رهگیری،امکان مقایسه میان روشها و سرویسهای پستی مختلف بیشتر شده و کاربران به سادگی میتوانند سرعت و کیفیت ارائه خدمات را ارزیابی کرده و نظرات خود را اعلام کنند.
جمعبندی
کد رهگیری یک کد یکتاست که تنها به یک بسته اختصاص دارد و همین امر موجب شده بسیاری از کلاهبرداریها و اختلالات در امر پست و ارسال مدیریت و کنترل شود. با استفاده از کد رهگیری میتوان از وضعیت بسته یا بستهها در هر زمان و موقعیت اطلاع یافت. این کد رایجترین مشکلات اعم از عدم ثبت اطلاعات نادرست، تحویل اشتباه، تاخیر، گم شدن و ارجاع را از بین برده و کیفیت خدمات را افزایش میدهد. بنابراین حفظ و نگهداری کد رهگیری تا پایان ارسال موفقیت آمیز، بسیار مهم و ضروری است. نظرات و تجربیات خود را از طریق کامنتها به سایرین به اشتراک بگذارید.