افراد در مناسبتهای مختلف به فکر هدیه دادن به عزیزان خود میافتند و حجم بالای سفارشات میتواند برای آنها دردسرساز شود. یکی از چالشهای فروشگاههای آنلاین در این دوران، عدم پیدا کردن سرویس مناسب ارسال است. زیرا ترافیک ارسال مرسولات در این زمانها بیشتر شده و ممکن است تاخیر یا مشکلاتی را به وجود آورد. با رعایت نکاتی برای ارسال بسته در روزهای پرترافیک و مناسبتها میتوان از تاخیر یا هرگونه ایرادی در ارسال و تحویل بسته جلوگیری کرد. در ادامه با ما همراه باشید.
چرا ارسال بسته در مناسبتها متفاوت است؟
در تاریخهای مناسبتی، تعداد و حجم خریدها چند برابر روزهای عادی شده و همین امر میتواند برای فروشگاههای آنلاین مشکلاتی را به وجود آورد. برخی از فروشگاهها در مناسبتهای خاص تخفیفاتی را بر محصولات خود اعمال کرده و مشتریان از این فرصت برای تجربه یک خرید خوب استفاده کرده و خود را برای هدیه دادن آماده میکنند. در روزهایی مناسبتی که غالباً با تعطیلی و تاخیر مواجه است، زمان اداری کوتاه شده و فرصت کافی برای آمادهسازی و ارسال بسته وجود ندارد.
با آغاز مناسبتها و جشنها، شلوغی در سطح شهر و ترافیکهای جادهای افزایش مییابد و همین امر موجب تاخیر پیکها شده و سرعت ارسال را کاهش میدهد. شرکتهای لجستیکی با فرا رسیدن مناسبتها، فشار زیادی را متحمل میشوند. زیرا امکان تاخیر در تحویل در این ایام به شدت بالا میرود و هر مجموعه تنها ظرفیت مشخصی از مرسولات را میتواند در روز به مقصد برساند و همین شرایط باعث بروز تعویق یا گم شدن و نارضایتیها میشود.
زمانی که فشار و استرس کاری بالا میرود، تنش فضا را در برگرفته و زمینهساز بروز انواع خطاهای انسانی میشود. در واقع به طور مستقیم کیفیت خدمات لجستیکی به شدت دچار افت و کاهش میشود. در روزهای پرترافیک و مناسبتها، مشتریان توقع دارند که بستهها را به موقع تحویل بگیرند. اما واقعیت این است که هر چقدر شرایط مدیریتی و لجستیکی هم بهینه باشد، احتمال تعویق در تحویل در ایام مناسبتی هم وجود دارد.
اشتباهات لجستیکی که در مناسبتها و روزهای پر ترافیک رخ میدهد!
- در ایام پرترافیک بسیاری از فروشگاهها یا حتی شرکتهای حملونقل توانایی پاسخگویی واقعی خود را در نظر نگرفته و بر اساس ظرفیت فعلی تصمیمگیری میکنند. برآورد نادرست حجم سفارشات موجب کمبود اجناس، تاخیر در پردازش و لغو سفارشات میشود.
- به دلیل کمبود زمان، سرویسهای حملونقل از دقت خود کاسته و بستهبندی نامناسب هم مزید بر علت شده و باعث آسیب دیدن بسیاری از مرسولات میشود.
- شلوغی و ازدحام در ایام پرترافیک، منجر به چسباندن برچسب ارسال اشتباه شده و سردرگمی حامل، تاخیر در ارسال و گم شدن مرسولات را در پی دارد.
- انبار در روزهای پر سفارش باید مدام مدیریت شده و اطلاعات و موجودیهای آن بهروز شود. مدیریت ضعیف موجودیها در دریافت سفارش و خدمات ارسال اختلال ایجاد میکند.
- عدم بهروزرسانی اطلاعات وضعیت سفارش میتواند نارضایتی مشتریان را برانگیزد. به همین خاطر سیستم رهگیری باید به درستی عمل کرده و اطلاعات مرسوله را به گیرنده و فرستنده انتقال دهد.
- همکاری با شرکتهای لجستیکی ناکارآمد و استفاده از پلتفرمهای کم ظرفیت میتواند دردسرساز شود.
- هماهنگی ضعیف بین واحدهای فروش، انبارداری، پشتیبانی و ارسال، تاخیر و خطا را حاصل کرده و اعتماد مشتری را از بین میبرد.
راهکارهایی برای بهینهسازی ارسال
فروشگاههای آنلاین و پلتفرمهای لجستیکی، پیش از ورود به دوره ترافیک و مناسبتها باید برنامهریزیهای دقیقی داشته باشند. آنها باید از تجربیات قبلی خود استفاده کرده و خود را برای ایام پیک سفارشات آماده کنند. بهرهگیری از اولویتبندی میتواند در جلب رضایت مشتریان موثر باشد. به این صورت که سفارشات و مرسولات از مهمترین یا بهینهترین به ترتیب، طبقهبندی میشوند.
در سرویسهای ارسال تنوع ایجاد کرده و از چندین سرویس استفاده کرده و طبق منطقه، وزن، نوع سفارش و روش سرویسها را طراحی کنید. از اتوماسیونهای پیشرفته در مدیریت سفارش و سرویسها کمک گرفته و سیستم مدیریت ارسال و تحویل را اتوماتیک کنید. به مشتریان مدام اطلاعات دقیق را انتقال داده و در ارائه خدمات شفاف باشید. تیم پشتیبانی را در در زمانهای مناسبتی و پرترافیک تقویت کنید.
امکان رهگیری با کد معتبر را برای مشتریان فراهم کرده تا از این طریق بتوانند وضعیت مرسولات را بررسی کرده و کسب اطمینان کنند. گاهی اوقات برای مدیریت بهتر ارسال و بهینهسازی باید محدودیتهایی را ایجاد کرد. با تعیین سقف دریافت سفارشات ارسال، فشارهای کاری قابل کنترل خواهند شد. بعد از هر دوره ترافیکی، ارزیابی عملکرد داشته و دادهها را تحلیل کنید تا راحتتر بهینهسازی را انجام دهید.
تاثیر ارسال به موقع در جلب مشتری
مشتریانی که یک خرید خوب را تجربه میکنند، به مشتریان ثابت فروشگاه تبدیل میشوند. بنابراین ارسال به موقع و سریع بیش از پیش اهمیت دارد. کسانی که پس از خرید اول، ارسال به موقع و کیفیت را تجربه میکند، علاوه بر بازگشت دوباره، خود به عنوان یک تبلیغکننده عمل میکنند. سرویسهای اختصاصی حملونقل باید توقعات مشتری را در نظر گرفته و بر اساس آن رفتار کنند. در مناسبتهای مختلف، تحویل مرسوله در همان روز اهمیت زیادی دارد.
زمانی که خدمات ارسال به درستی به مشتریان ارائه شود، آمار شکایت و تماسهای مشتریان ناراضی به شدت کاهش یافته و برندسازی صورت میگیرد. بازخوردهای مثبت مشتریان و نظرات آن میتواند به بهبود عملکرد مجموعه کمک کند. ارسال سریع و بدون آسیب نرخ مرجوعی و لغو سفارشات را پایین آورده و احتمال منصرف شدن مشتری را به حداقل میرساند.
آمارها نشان میدهد که تحویل سریع و به موقع تاثیر زیادی بر تصمیم بر خرید مشتریان دارد. ایجاد حس حرفهای بودن در مشتری و ذهنیت مثبت، حس وفاداری و تعلق خاطر را در مشتری به وجود میآورد. برای شکلگیری اعتماد و توصیه خرید به دیگران، باید به نظرات و توقعات مشتری احترام گذاشته شود.
جمعبندی
خدمات ارسال بیشترین تاثیر را در جلب اعتماد مشتریان دارند. زمانی که مرسولات بدون هیچگونه ایراد و در موقع درست تحویل بگیرند، یک خرید امن و مطمئن را تجربه کرده و فروشگاه مورد نظر را برای دفعات بعدی نیز انتخاب کرده و به دیگران هم توصیه میکنند. ارسال بسته در روزهای پرترافیک و مناسبتها قواعد و قوانین خاص خود را دارد که صاحبان فروشگاههای آنلاین باید با آن آشنایی داشته باشند. با رعایت نکاتی که در این مقاله گفته شد، میتوان از تاخیر در ارسال و عدم تحویل جلوگیری کرد.