Zboom

انواع روش‌های ارسال بسته برای فروشگاه‌های آنلاین

باتوجه به مشغله‌های روزمره، افراد به سمت خریدهای اینترنتی تمایل یافته و نیازهای خود را از فروشگاه‌های آنلاین تامین می‌کنند. متاسفانه ارسال کالا برای تمامی فروشگاه‌های آنلاین یک چالش محسوب می‌شود. تجربه یک خرید خوب باعث افزایش رضایت مشتری و نرخ بازگشت آن و خرید دوباره می‌شود. ارسال به موقع کالا اما مانعی بر سر راه فروشگاه‌های آنلاین برای جلب اعتماد و خرید دوباره است. روش‌های مختلفی برای ارسال کالاها به دست مشتریان وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و صاحبان فروشگاه باید بهترین گزینه را انتخاب کنند.

چرا روش ارسال مهم است؟

روش ارسال فقط یک انتخاب ساده لجستیکی نیست؛ بلکه ابزار فروشگاه‌های آنلاین برای ایجاد یک تجربه خرید خوب است. در واقع ارسال بسته تنها ارتباط فروشگاه با مشتری است که باید اثرگذار باشد. مشتری نام، سابقه و توضیحات خوب محصول را به ذهن نمی‌سپارد بلکه به روش ارسال و مزایای آن توجه می‌کند. بنابراین ایجاد تجربه منفی ارسال کالا می‌تواند مشتری را بی‌اعتماد کند.

فروشگاه‌هایی که کالاها را با تاخیر ناقص یا آسیب به دست مشتری می‌رسانند، نارضایتی مشتریان را برانگیخته و چهره‌ای منفی از برند ایجاد می‌کند. بازخوردهای منفی در شبکه‌های اجتماعی یا حتی سایت‌ها می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه را به فروشگاه بزند. مشتریانی که خود تجربه خرید خوب از یک فروشگاه اینترنتی را دارند، خود عاملی برای فروش بیشتر هستند؛ زیرا تجربه خرید و ارسال خوب را منعکس کرده و سایرین را جذب می‌نمایند.

انتخاب روش‌های ارسال، به مشتریان حس آزادی و حق انتخاب داده و نرخ بازگشت آنان را دو برابر می‌کند. ارسال به موقع و مطمئن هزینه‌های اضافی و جانبی فروشگاه‌های آنلاین را کاهش می‌دهد. زیرا آمار مرجوعی و آسیب کالا را به حداقل می‌رساند. فروشگاه‌هایی که روش‌های ارسال متنوع را ارائه می‌دهند، مشتریان بیشتر و وفادارتری خواهند داشت. همچنین شخصی‌سازی تجربه خرید به مشتریان حس رضایت و اطمینان بیشتری می‌دهد.

انواع روش‌های ارسال بسته فروشگاه‌های آنلاین

  1. ارسال پستی: بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین از خدمات پستی برای ارسال مرسولات خود استفاده می‌کنند. این روش ارسال، کلیه مناطق کشور را پوشش داده و هزینه مقرون به صرفه‌ای دارد. البته اکثریت کاربران پست، برای ارسال بسته‌های کم‌ارزش یا شهرهای کوچک از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند. شایان ذکر است که سرعت ارسال پستی به نسب سایر روش‌ها پایین‌تر است.
  2. پیک موتوری: غالباً صاحبان فروشگاه‌های آنلاین برای ارسال بسته‌ها به درون شهر از خدمات پیک موتوری استفاده می‌کنند. این نوع روش بسیار سریع بوده و بیشتر در شهرهای بزرگ و پرترافیک کاربرد دارد. یکی از مزیت‌های ارسال از طریق پیک موتوری، ارسال در همان روز برای سفارشات داخل شهری است.
  3. شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی: برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل مانند زی‌بوم مزایای رقابتی و امکانات بیشتری را ایجاد کرده تا کاربران تجربه یک ارسال موفق را داشته باشند. این شرکت‌ها به صورت خصوصی فعالیت کرده و دقت عمل و سرعت بالایی دارند. هزینه ارسال از این طریق مناسب بوده و برای تمامی کالاها به ویژه کالاهای حساس یا گران قیمت انتخاب می‌شود. کاربران در پلتفرم‌های این شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند وضعیت مرسولات خود را در هر زمان بررسی کرده و از امکاناتی نظیر رهگیری، تنوع خدمات و روش‌ها، سرعت بالا، بیمه و … بهره‌مند شوند.
  4. ارسال از طریق انبار واسطه: انبارهای واسطه برای فروشگاه‌های بزرگی که تعداد بالایی ارسال در طول روز دارند، کاربردی هستند. در این روش صفر تا صد عملیات ارسال در انبارها انجام شده و مرسولات در یک جا بسته‌بندی شده و به شیوه‌های مختلف به دست مشتریان می‌رسد. البته برای استفاده از چنین خدماتی، صاحبان فروشگاه‌ها باید با انبارها قرارداد تنظیم کرده و کارمزد بپردازند.
  5. ارسال با باربری: برای کالاهای بزرگ یا سنگین مانند لوازم خانگی از باربری‌ها کمک گرفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت که ارسال فقط برای کالاهای کوچک و ارزان قیمت انجام نمی‌شود، بلکه بسیاری از تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و … توسط خدمات حمل‌ونقل باربری صورت می‌گیرد. باربری‌ها هزینه معقولانه‌ای باتوجه به حجم و وزن مرسولات دریافت کرده و ایمنی بیشتری دارند. زمان تحویل طولانی یکی از معایب این روش است.

مقایسه روش‌های ارسال مرسولات

فروشگاه‌های آنلاینی که کالای خرد و جزئی می‌فروشند، می‌توانند از ارسال‌های پستی استفاده کنند اما باید به سرعت و دقت آن توجه نداشته باشند. اگر مشتری تقاضای ارسال فوری را داشت، ارسال از طریق پیک موتوری گزینه مناسبی است. برای فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد تجربه خرید امن و راحت برای مشتریان اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید در انتخاب روش ارسال مناسب دقت زیادی داشت.

شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی باتوجه به استراتژی و رویکردی که دارند شرایط ارسال کالاها را بهینه‌تر از قبل کرده‌اند. بدین صورت صاحبان فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند تنها با استفاده از پلتفرم هوشمند، نوع روش ارسال را انتخاب کرده و از هزینه و زمان تقریبی تحویل آن مطلع شوند. همچنین می‌توانند مرسولات را در طول ارسال بررسی کرده و به ساده‌ترین شکل ممکن از وضعیت آن اطلاع یابند.

کسب‌وکارهایی که مشتریان زیادی دارند، خودشان دارای سرویس حمل‌ونقل بوده و مرسولات را به صورت حضوری به مشتری می‌رسانند. البته انبارها هم در راستای ارسال کالاها به نقاط مختلف کشور نقش اساسی ایفا می‌کنند. برای جابه‌جایی کالاها حجیم و با وزن زیاد باید از خودروهای مخصوص باربری مانند کامیون‌ها و وانت استفاده کرد. پس اگر قصد ارسال کالای بزرگی را دارید باید از خدمات باربری استفاده کنید. هر یک از روش‌های ارسال گفته شده مزایا و ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برای دسته‌ای خاص از امرسولات ویژه کرده است.

نکات مهم در انتخاب روش ارسال

  • به نوع کالا و ویژگی‌های آن توجه داشته باشید، مرسولات ظریف و حساس به ارسال ایمن نیاز دارند.
  • وزن و ابعاد را در دستورالعمل‌های اساسی ارسال قرار داده و در صورت حجیم بودن کالا از باربری‌ها کمک بگیرید.
  • کالاهای باارزش و گران قیمت را در شرایط مطلوب و ایمن و با بهره‌گیری از بیمه به مقصد ارسال کنید.
  • به مکان مشتری (درون یا بیرون شهر) توجه کنید.
  • سرعت مورد نظر مشتری را تخمین زده و بر این اساس روش ارسال را انتخاب کنید.
  • هزینه ارسال برای فروشندگان از اهمیت بالایی برخوردار است، به سابقه خرید مشتری توجه کرده و گزینه‌های ارسال رایگان را بیشتر کنید. زیرا برخی هزینه‌های ارسال موجب پشیمانی مشتری می‌شود.
  • امکان رهگیری و اطلاع رسانی مشتری از وضعیت کالا را در نظر بگیرید. پلتفرم‌های آنلاین چون زی‌بوم قادر به رهگیری در هر مکان و زمان هستند.
  • اگر صاحب فروشگاه‌های آنلاین هستید و برای مدیریت سفارش‌ها دچار سردرگمی و مشکل می‌شوید، می‌توانید از خدمات مدیریتی و پنل کسب‌وکارها استفاده کنید.
  • پشتیبانی و خدمات پس از ارسال را درنظر گرفته و با شرکت‌هایی کار کنید که در صورت آسیب یا گم شدن کالا، پاسخگویی بهتری دارند.

جمع‌بندی

انتخاب نوع و روش ارسال به عوامل زیادی بستگی دارد. وزن و ابعاد، زمان تحویل، سرعت، هزینه و … از جمله عواملی است که تعیین می‌کند از چه نوع سرویسی برای ارائه خدمات به مشتری باید استفاده کرد. فروشگاه‌های آنلاین برای جلب مشتری و حفظ آن‌ها باید ارسالی را انتخاب کنند که ارسال به موقع و بدون آسیبی داشته باشد. ارسال مقرون به صرفه، سریع و ایمن می‌تواند نرخ بازگشت مشتری و جذب مشتریان بیشتر را به طور چشمگیری افزایش دهد. از همراهی شما عزیزان تا پایان سپاس‌گزاریم. شما برا ارسال مرسولات خود از کدام روش استفاده می‌کنید؟

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا