با گسترش روزافزون کسبوکارهای مختلف نیاز سازمانها به خدمات لجستیکی و ارسال بیشتر میشود. ارسال کالا از حیاتیترین جز زنجیره تامین کالا و خدمات در سازمانهاست. سازمانها باید کالاها و مرسولات خود را به موقع به دست مشتری یا حتی واحدهای همکار برسانند و در این مسیر تنها زمان و نحوه ارسال اهمیت ندارد؛ بلکه هزینه روش ارسال هم مهم است. انتخاب ارزانترین روش ارسال کالا برای سازمانها در سال 2025 رویکردی برای کنترل هزینههای لجستیکی است.
چرا ارسال کالا برای سازمانها مهم است؟
سازمانها باتوجه به عملکرد و خدماتی که دارند به ارسال نیاز پیدا میکنند. در واقع میتوان گفت ارسال کالا یک ابزار مهم برای رسیدن به هدف سازمان و جلب رضایت مشتریان است. در ارسال به موقع، نیازهای مشتریان فوری و مناسب پاسخ داده شده و تامین شدن آنها به بهبود روابط سازمان و مشتریان و جلب رضایت و اعتماد آنها کمک میکند. ارسال کالا به عنوان بخشی از خدمات یک سازمان به مشتریان است و هرگونه تاخیر یا اختلال در روند تامین میتواند کل سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.
از طرف دیگر هر چه خدمات ارسال کالا بهتر و سریعتر باشد، روند رشد کسبوکار سریعتر شده و پشتیبانی از بازارهای هدف جدید کار دشواری نخواهد بود. بدین ترتیب کیفیت کالا و خدمات ارائه شده به مشتری حفظ شده و نرخ بازگشت مجدد مشتری برای استفاده از خدمات سازمان افزایش مییابد. با انتخاب ارزانترین روش ارسال کالا برای سازمانها، هزینههای اضافی لجستیک مدیریت و کنترل شده و بودجه سازمان بهینه شده صرف میشود.
چالشهای سازمانها در حوزه ارسال و لجستیک
کلیه اجزای یک سازمان با یک دیگر در ارتباط بوده و از هم تاثیر میپذیرند. زمانی که چالشهای ارسال کالا به خوبی مدیریت نشود، سودآوری سازمان و اعتبار آن به خطر میافتد، بنابراین نحوه برخورد با چالشهای حوزه ارسال بسیار اهمیت دارد. مهمترین چالش سازمانها در ارسال کالا و مرسولاتشان، هزینههای بالای لجستیک است. زمانی که برای مدیریت هزینههای حملونقل روش مناسبی اتخاذ نگردد، بخش عظیمی از بودجه سازمان از بین میرود.
چالش بعدی، تاخیر در تحویل یا خدمات ارسال نامناسب است. زمانی که بسته و کالا به هر دلیلی (اعم از مشکلات جوی، ترافیک و …) با تاخیر یا آسیبدیده به دست مشتری برسد، اعتماد جامعه هدف و مشتریان به سازمان از بین میرود. مدیریت زنجیره تامین بسیار دشوار است، به طوری که باید تمامی واحدها با هم در ارتباط بوده و هماهنگ باشند تا تحت هر شرایطی زنجیره تامین کالا و خدمات حفظ شود.
تغییرات ناگهانی هزینهها و قیمت سوخت، به طور مستقیم در برنامهریزیهای لجستیکی تاثیر گذاشته و باعث ایجاد بینظمی در سود و زیان سازمان میشود. فناوریهای ناقص لجستیکی و نبود امکانات مناسب، خطاهای حوزه حملونقل را افزایش داده و به طور محسوسی سودآوری و بهرهوری سازمان را کاهش میدهد.
بررسی و مقایسه روشهای ارسال کالا ارزان برای سازمانها در 2025
پست عادی
پست عادی یا ست سفارشی رایجترین روش ارسال کالا است. در این روش، هزینهای ارسال کالا به عوامل متعددی چون وزن، مسافت مبدأ و مقصد و … بستگی دارد. سرعت تحویل کالا و مرسولات در پست عادی پایین بوده و 4 الی 7 روز کاری به طول میانجامد. ویژگی منحصربه فرد این روش، اعتمادی است که سازمانها به خدمات پست دولتی دارند. با وجود این امکانات و ویژگیها پست عادی میتواند گزینه ای ارزان قیمت برای سازمان ها باشد.
پست پیشتاز
یکی دیگر از روشهای حملونقل کالاها، پست پیشتاز است. همان طور که از نام این روش پیداست، سرعت ارسال و تحویل در این نوع ارسال بالا بوده و میتوان گفت تفاوت پست پیشتاز با پست عادی سرعت آن است. مرسولات پست پیشتاز در 1 الی 3 روز کاری به مقصد رسیده و به همین خاطر هزینه بیشتری دارند.
تیپاکس
برای کسانی که میخواهند بسته خود را در مدت زمان کوتاهتری به نسبت پست عادی به مقصد رسانده و هزینه کمتری از پست پیشتاز پرداخت کنند، تیپاکس گزینه مناسبی است. زمان تحویل بسته به مقصد در تیپاکس، به عوامل زیادی وابسته است که مهمترین آن فاصله جغرافیایی مبدأ و مقصد است. باتوجه به کیفیت خدمات میتوان گفت تیپاکس گزینه مناسبی برای ارسال بینشهری است و هزینههای متغیری دارد.
زیبوم
سازمانها، فروشندگان یا حتی افراد عادی، میخواهند با یک قیمت ثابت در بازه زمانی مشخص مرسولات خود را ارسال کنند. متغیر بودن هزینهها با توجه به عوامل مختلف در مدیریت بودجه بخش حملونقل سازمانها مشکل ایجاد میکند. زیبوم پلتفرم آنلاینی است که با تامین زیرساختهای لازم و به کارگیری فناوریها، هزینههای لجستیکی را مدیریت کرده و کلیه سازمانها و افراد میتوانند با پرداخت یک هزینه ثابت و مشخص به داخل و خارج از استان مرسولات خود را ارسال کنند. بزرگترین مزیت زیبوم قیمت ثابت آن است. با استفاده از گزینه ارسال گروهی برای سازمانها این مقدار ثابت کاهش هم مییابد. ارزانترین روش ارسال کالا برای سازمانها، زیبوم است.
باربریهای خصوصی
بخشهای خصوصی هم در ارسال کالا به اندازه قابل توجهی به سازمانها کمک کردهاند. باربریهای خصوصی با درنظر گرفتن کلیه جوانب ارسال کالا و هزینهها، خدمات را با قیمت مناسبی در اختیار سازمانها قرار میدهند اما احتمال آسیبدیدگی مرسولات در جریان ارسال هم وجود دارد.
شرکتهای حملونقل خصوصی
شرکتهای لجستیکی با سیاستگذاریهای مختلف، هزینههای حملونقل را بهینه کرده و مرسولات را تحت شرایط مناسبی به مقصد میرسانند. همین امر باعث کاهش هزینههای ارسال کالا شده است. با این حال، هزینه ارسال همچنان متغیر بوده و با تغییر عوامل، مقدار آن افزایش یا کاهش مییابد.
عوامل موثر بر هزینه ارسال کالا
کلیه خدماتدهندگان لجستیکی، بر اساس شرایط و عوامل مختلف قیمتگذاری بر خدمات ارسال را انجام میدهند. مهمترین عامل در تعیین قیمتها، مسافت ارسال است؛ به هر میزان که مقصد ارسال کالا دور یا صعبالعبور باشد، هزینه ارسال هم افزایش خواهد یافت. ارسالهای بین شهری با پوشش کل کشور هزینه بیشتری دارد. وزن و حجم کالا، دیگر عاملی است که باعث نوسانات هزینه ارسال میشود. وزن و حجم بیشتر، مساوی با پرداخت هزینه بالاتر است.
همان طور که در بخشهای بالا گفته شد، نوع ارسال کالا هم در تعیین هزینه حملونقل مهم است. با انتخاب ارزانترین روش ارسال کالا برای سازمانها میتوان هزینه کمتری را پرداخت کرد. برخی کالاها حساس یا شکننده هستند و باید تحت شرایط خاصی به مقصد برسند، نوع بسته و شرایط نگهداری به طور مستقیم باعث افزایش هزینههای ارسال کالا میشود. گاهی اوقات زمان تحویل از اهمیت بالایی برخوردار است و استفاده از خدمات لجستیک سریع همراه با هزینه بیشتر است. همچنین عواملی چون خدمات اضافی چون بیمه، تعداد و تناوب ارسالها، مالیات و عوارض و … باعث نوسانات قیمت ارسال میشود.
جمعبندی
ارسال کالا برای سازمانها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا وسیله ارتباطی و جلب رضایت آنها با مشتری است. عملکرد مناسب سازمانها در ارائه خدمات، به بهبود بهرهوری و سودآوری آن کمک میکند. برای مدیریت هزینهها، مسئولان سازمان یا حتی فروشندگان فروشگاههای آنلاین باید روش مناسبی را برای حملونقل مرسولات انتخاب کنند. به کمک ارزانترین روش ارسال کالا برای سازمانها در سال 2025، میتوان مرسولات بیشتری را با هزینه کمتر به دست مشتریان رساند. اگر به دنبال خدمات ارسال باکیفیت و ارزان هستید، زیبوم را جستجو کنید.