ارسال سریع یا ارزان یک تصمیم استراتژیک برای فروشگاه شما است. زیرا بر روی رضایت مشتری تاثیر مستقیم دارد. بعضی مشتریان نیاز دارند کالا هر چه سریعتر به دستشان برسد ولی از طرفی برخی مشتریان نیاز دارند، ارسال با کمترین هزینه انجام شود. این تصمیم بر روی هزینه های فروشگاه شما تاثیر مستقیم دارد و میزان سود شما را دست خوش تغییرات قرار می دهد. پس نیاز است به این مسئله دقیق تر نگاه شود. یکی از عوامل تاثیرگذار بر این امر به نوع فروشگاه و محصولات شما می باشد که در ادامه آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.
انتخاب ارسال سریع یا ارزان براساس نوع محصولات
نوع محصول در تصمیم گیری بین این دو روش ارسال بسیار مهم است. محصولات فاسد شدنی و یا با تاریخ انقضای کوتاه مدت مانند مواد غذایی تازه و گل و گیاه نیازمند ارسال سریع هستند. زیرا زمان در کیفیت محصولی که به دست مشتری می رسد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
محصولاتی نذیر لوازم الکترونیک و یا لوازم با ارزش مانند جواهرات نیاز به امنیت بالا و همچنین سرعت در ارسال دارند. زیرا که مشتری می خواهد محصولی سالم دریافت کند و دریافت هرچه سریعتر آن از ریسک هایی که ممکن است متوجه مرسوله اش باشد، می کاهد.
اما از طرفی محصولات مصرفی روزمره و یا کم ارزش تر مانند لوازم التحریر و پوشاک روزمره چندان نیازمند سرعت برای رسیدن به دست مشتری نیستند. بلکه نیازمند ارسالی ارزان با مدت زمان تحویل معقول می باشند.
در این میان دسته ای از محصولات هستند که مشتری حاضر است بیشتر از حد معمول برای بدست آوردن آنها صبر کند. محصولاتی که سفارشی یا دست ساز هستند از این دست موارد می باشند. البته که امنیت این نوع مرسوله ها برای مشتریان مهم است و ممکن است لزوما با ارسالی ارزان صورت نپذیرد. اما لااقل نیاز به ارسال سریع ندارند.
اگر در فروشگاه خود هر کدام از این محصولات را دارید، می توانید نوع ارسال سریع یا ارزان را انتخاب کنید.
مشتریان تعیین کننده در ارسال سریع یا ارزان
برخی مشتریان به هر دلیلی نیاز به ارسال زود هنگام تری دارند. نیازی فوری که باید هرچه سریعتر به آن پاسخ داده شود. کالاهایی مانند کادوی فوری و یا قطعه یدکی ضروری می تواند از این دست موارد باشند. اما از طرفی مشتریانی که حساسیت بیشتری روی قیمت دارند نیازمند ارسالی با هزینه کمتر هستند و چندان سرعت در ارسال برای آنها اهمیتی ندارد.
نتیجه گیری
ارسال سریع یا ارزان کالا کاملا وابسته به فروشگاه شما، محصولاتتان و مشتریانتان دارد. در این مقاله سعی شد که به صورت خلاصه برخی راهکار ها داده شود تا تصمیم گیری در این امر را برایتان راحت تر کند. اما نکته مهم آن است که تصمیم گیرنده نهایی در این امر شما هستید.